Hondenbescherming lanceert opvallende campagne: ‘Neem geen hond!’
‘Neem geen hond!’ Een opmerkelijke oproep voor een organisatie die zich inzet voor het welzijn van honden. Toch is dit precies de boodschap van onze nieuwste campagne. “Niet omdat honden geen geweldige metgezellen zijn”, licht onze directeur Daphne Groenendijk toe, “maar omdat te veel mensen zonder nadenken een hond in huis nemen, met alle gevolgen van dien.”
Sta op tegen dierenleed en spreek je uit voor verantwoord hondenbezit.
Sluit je aan bij onze publiekscampagne
Je ontvangt dan gratis onze digitale campagneposters (pdf).

Honden bieden kameraadschap en hebben een positieve invloed op de gezondheid en het sociale leven van hun eigenaar. Maar een hond vraagt ook veel: dagelijks minstens twee uur aan aandacht en beweging, en maandelijks zeker 100 euro aan voeding en verzorging. Die kosten kunnen ook nog eens snel oplopen als de hond gezondheidsproblemen krijgt. Medische behandelingen kunnen al gauw in de duizenden euro’s lopen. “We roepen mensen daarom op om zich financieel goed voor te bereiden,” aldus Daphne Groenendijk. “Zo voorkom je hartverscheurende keuzes wanneer er iets misgaat. Een huisdierenverzekering kan helpen, maar ook een goedgevuld spaarpotje is verstandig.”
Te veel honden de dupe van ondoordachte aanschaf
Vooral tijdens de coronacrisis hebben veel Nederlanders een hond aangeschaft, zonder zich voldoende bewust te zijn van de zorg, tijd en aandacht die het dier nodig heeft en de kosten die het houden van een hond met zich meebrengt. Ook grappige en schattige filmpjes van honden op social media leiden regelmatig tot een ondoordachte aanschaf van dieren.
Een gevolg is dat het aantal meldingen over verwaarlozing van honden de laatste jaren toeneemt. Tijdens inspecties van de Landelijke Inspectiedienst (LID) blijken hondenbezitters steeds vaker de kosten van de dagelijkse zorg voor hun huisdier niet meer te kunnen opbrengen. Ook is de financiële drempel om naar een dierenarts te gaan hoger dan de jaren ervoor, mede doordat de tarieven fors zijn verhoogd. Jaarlijks belanden bovendien duizenden honden in het asiel, omdat hun eigenaar niet meer voor ze kan of wil zorgen.
Bewustwording over de behoeften van een hond
Onze campagne daagt hondenbezitters uit om een eerlijk gesprek te voeren over wat het écht betekent om een hond te hebben. Wanneer iemand op straat of op social media zegt: “Wat een leuke hond”, zou het antwoord moeten zijn: “Leuk is hij zeker, maar het is ook veel werk en het kost je veel geld. Dagelijks minimaal twee uur wandelen en aandacht, nooit langer dan vijf uur van huis kunnen én rekening houden met flinke uitgaven voor voeding en zorg. En dat vaak wel 15 jaar lang. Kun of wil je dat niet geven? Neem dan geen hond!”
Op deze manier willen we mensen aanmoedigen om alleen een hond te nemen als ze écht bereid zijn de verantwoordelijkheid te dragen. We hopen zo verwaarlozing en dierenleed te verminderen.