Olievlek...niet oliedom

6 mei 2019

Extreem opvallend hondenuiterlijk als olievlek

Olievlekken. Steeds poppen populaire hondentypen op als olievlekken die in rap tempo de glibberige werkelijkheid worden. Biewers, Poohs en Pommen, ze zijn niet voor de dommen, maar horen bij de mensenmanier om als groep te leven en bestaan. Olievlekken zijn niet oliedom, ze weerspiegelen ons menselijk (groeps)functioneren, maar ze hebben een groot nadeel. Ze brengen een goed hondenbestaan in gevaar. Populariteit heeft honden over de decennia vooral destructie gebracht. Destructie door bijvoorbeeld een opvallend en extreem uiterlijk. Juist dat extreme uiterlijk blijkt zich als olievlekken te verspreiden. De schijnbare tegenstelling van de wens op te vallen door eenzelfde type, opvallend (extreem) hondenuiterlijk te ‘bezitten’, heeft een olievlek veroorzaakt die de gezondheid van honden bevlekt. Te velen willen diezelfde schattige kleine donsbal. Te velen willen die gekke korte snuit. Het tegengaan van die olievlekken is niet makkelijk.

Olievlekken bestrijd je allereerst door ze te begrenzen. Door verdere verspreiding te voorkomen. Maar hoe doe je dat als honden met een extreem uiterlijk zo vrij verkrijgbaar zijn in een maakbare wereld? Neem de kortsnuitigen. In diverse vormen en maten bevolken ze snuivend en snurkend de wandelgebieden en vallen op. Neem de miniversies van de oorspronkelijke maat. In talloze sociale mediagroepen ontlokken deze massaal ‘oh’s en ah’s’ en worden verre van over het hoofd gezien. Hoe komen we in de hoofden van mensen die de keuzes maken voor de honden? Want als we de olievlek niet kunnen begrenzen, dan moeten we nog harder op zoek naar de bron.

Als je altijd doet wat je altijd deed, houd je wat er was

Zo veel antwoorden ontbreken op vragen die nog niet zijn gesteld. Tot op heden doen veel voorlichtende instanties meer van hetzelfde. Beschuldigend wijzen naar fokkers, mensen op de vingers tikken die iets fout doen en spreken over oliedom gebrek aan kennis. Maar is het wel kennis dat de klok slaat? Of zijn het emoties die de keuzes aanwakkeren? En als we hetzelfde blijven doen, laten we de honden dan niet met hetzelfde probleem zitten?

De juiste vraag brengt je dichter bij het goede antwoord

Meer antwoorden, andere antwoorden, andere vragen… het is er tijd voor! Wat drijft mensen in hun keuze voor een bepaald type hond? Zijn er fasen in het keuzeproces? Kunnen we een onopvallend uiterlijk opvallend maken? Hoe? Of liever nog…hoe maken we het innerlijk opvallend? Wat al lijken we te vallen voor het uiterlijk, uiteindelijk gaat het om gedrag en gezondheid dat ons (en de hond!) gelukkig maakt. Waar bereik je toekomstig hondenaanschaffers optimaal en vooral…hoe vang je hun aandacht in een wereld vol aandachtvragers? Moet je in je voorlichting vooral géén beelden tonen van honden met een opvallend uiterlijk? Of moet je juist dat opvallende uiterlijk inzetten om binnen te komen? Om ruimte te maken voor het belang van gedrag en gezondheid. Om een onopvallend uiterlijk opvallend te maken? Als je de olievlek niet kunt begrenzen, moet je dan misschien niet dwars door de olie om de kraan dicht te kunnen draaien?

We hebben aantrekkelijke voorlichting nodig over wat de hond een aantrekkelijk leven biedt. Zoek mee naar de juiste vragen om te komen op de juiste antwoorden en kom op 4 september naar het seminar ‘Liefde of lijden’. Waar er een kiest, kiezen er meer… olie op het vuur van bereiken en bewegen.

Wij kijken er naar uit je 4 september te verwelkomen! https://hondenbescherming.nl/nieuws/2019/04/11/aankondiging-seminar-liefde-lijden/

Foto: Nel van Wijngaarden (https://www.nelvanwijngaarden.nl/)

Terug naar nieuwsoverzicht