Het moet raak - column

13 juli 2016

Pokémons raken. Pokémons vangen. De laatste dagen gaat het in de media over niets anders. En dat voor een game die zijn officiële release nog niet had gehad in ons land. Wisten we voorlichting maar zo effectief te brengen. Dan zou ons land veel minder honden tellen die in de knel zijn geraakt door onvoldoende doordachte aanschaf.

Ik schrijf deze column op een moment dat ik geraakt ben. Niet door een Pokémon vanger. Die hebben mijn flat nog niet bereikt. Nee, mijn geraaktheid heeft te maken met een simpele emotie die op een onverwacht stil moment in de week binnen komt drijven. Zo zijn emoties. Er is niets rationeels aan. Ze overvallen je, en bepalen je gedrag. Emoties zijn een krachtig fenomeen. Simpel. Eenvoudig. Net als het Pokémon Go spel. Het zijn krachtige drijfveren. Wisten we emoties maar meer te raken met voorlichting. Dan zou ons land veel minder puppy’s tellen die gekocht zijn in de malafide hondenhandel.

Voorlichting. Volgens mij is het tijd om voorlichting aan de wilgen te hangen. Voorlichting is duf, ouderwets, regelmatig onvoldoende effectief. Het is tijd voor voorlichting2.0. Pokémon Go leert ons dat. In dezelfde week dat het RIVM bezorgt het nieuws brengt dat ‘jongeren schrikbarend veel zitten’, ondanks onderwijs en voorlichting, weet Pokémon Go half Nederland in beweging te krijgen.

Eenvoudige, emotiegerichte beïnvloeding, met competitie-elementen, dat is wat we nodig hebben. Het moet met andere woorden: raak. Raak, om de boodschappen te doen landen die mens en dier verder kunnen brengen.

De tegenstanders van voorlichting2.0 zullen zeggen dat Pokémon Go niets anders is dan als een kip zonder kop achter je mobieltje aan rennen. Maar deden we dat figuurlijk toch al niet met z’n allen? Ze zullen zeggen dat Pokémon Go maatschappelijke hinder en risico’s met zich meebrengt. Geloof me, ook ik maak me zorgen over Pokémon vangers die geraakt gaan worden door verkeer. Maar dat is geen excuus om niet te zien dat er een enorm krachtig effect uitgaat van deze game. Een effect waar we als voorlichter1.0, of we nu gezondheidsvoorlichting geven of hondenbezitters proberen te bereiken, alleen maar stik jaloers op kunnen (én moeten?) zijn. Pokémon Go heeft in een korte tijd verschrikkelijk veel mensen in beweging gebracht. En de vraag is hoe wij diezelfde beweging verkrijgen om eindelijk een halt toe te roepen aan de duizenden leedpuppy’s die jaarlijks in Nederland verhandeld worden in de malafide hondenhandel. En om de honden het leed te besparen die nog steeds in elke wijk, in elke stad en elk dorp, buiten zicht in stilte lijden, omdat hun baas een hond kocht, maar eigenlijk geen hond wilde.

Dus, slimme whizz kid, die nu met je mobieltje achter de Pokémons aanrent, help ons aan voorlichting2.0. Het moet raak. Wij willen een Dogemon game. Iets dat wél de gedragsverandering kan brengen, die voorlichting1.0 nog niet bij iedereen heeft kunnen brengen: goed doordachte aanschaf bij een goed adres, voor elke hond. Help ons, voorlichtingsmastodonten, aan een nieuwe weg naar ‘raak’.

Voorlichting1.0 bekijken over bovengenoemde onderwerpen?

https://www.youtube.com/watch?v=aeL4So1TMZ8

https://www.youtube.com/watch?v=85AXI1fLAOw

Meer zien over gamification?

https://www.youtube.com/watch?v=BiK2MPeg8k4&feature=youtu.be

Terug naar nieuwsoverzicht