Tachtig procent van de hondenbezitters ergert zich aan hondenpoep op straat

29 maart 2016

Landelijke bewustwordingscampagne #TjaKarma van de Koninklijke Hondenbescherming

Bijna 80% van de hondenbezitters stoort zich aan medehondenbezitters die de poep niet opruimen. Dat blijkt uit een ‘hondenpoep-poll’ van de Koninklijke Hondenbescherming. Een even zo groot percentage geeft ook aan de ontlasting van zijn hond op te ruimen binnen de bebouwde kom. Hondenpoep op straat lijkt nog steeds een van de grootste ergernissen te zijn in Nederland. Dit blijkt uit diverse gemeentelijke enquêtes. Dat is niet verwonderlijk. Niemand vindt het immers fijn om in de poep te staan, ook hondenbezitters niet.

‘Het is heel belangrijk dat hondenbezitters de poep opruimen. Zowel vanuit het belang van de hond en de baas, als voor de volksgezondheid’, aldus Just de Wit van de Hondenbescherming. ‘Door de hondenpoep op te ruimen blijven honden welkom in stad, bos en andere recreatiegebieden waar honden en mensen met elkaar de ruimte moeten delen’, aldus de Wit. 

Hondenpoep ruimen, kan ook ziekteoverdracht voorkomen. Ontlasting van allerlei dieren, zoals kat en hond kan spoelwormen bevatten. Wanneer de larven daarvan in het menselijk lichaam terecht komen, kan dat schadelijk zijn, zeker voor kinderen.

De Koninklijke Hondenbescherming roept gemeenten op om het de hondenbezitter te vergemakkelijken, wanneer ze welwillend is te ruimen. De enquête van de Koninklijke Hondenbescherming geeft namelijk ook aan dat 70% van de hondenbezitters vindt dat de gemeente te weinig doet om het ruimen te vergemakkelijken.

Om de overlast die niet-ruimende hondenbezitters veroorzaken tegen te gaan en daarmee het imago van honden te verbeteren, lanceert deze organisatie vandaag de #TjaKarma-campagne. Deze zet de niet-ruimende hondenbezitters aan het denken over hun eigen ‘niet-opruimgedrag’… en de gevolgen daarvan! Benieuwd naar de twee bewustwording spots? Zie: https://www.youtube.com/watch?v=rLtpLvHIojU en https://youtu.be/siDMwESORoA.

Onderdeel van de campagne #TjaKarma zijn de bovenstaande televisiespots en een online activatie. Hondenliefhebbers worden gevraagd hun laatste pechmoment op Facebook te delen met #TjaKarma. Hiermee kunnen deelnemers een Indoor Skydive  winnen (116,7 KB) .

De creatie en productie van de #TjaKarma-campagne is uitgevoerd door creatief bureau JASPER+JASPER.

De 90 seconden-spot is op tv te zijn op de volgende tijden:

Za 2 april 17.49 uur NPO 1
Zo 3 april 16.51 uur NPO 2
Zo 3 april 19.47 uur NPO 3
Di 5 april 16.35 uur NPO 1
Do 7 april 13.20 uur NPO 2

Een tweede 30-seconden-spot wordt in deze eerste week van april op verschillende momenten uitgezonden bij de drie zenders van NPO en National Geographic.

#TjaKarma#TjaKarma...omdat karma je blijft achtervolgen...

Terug naar nieuwsoverzicht