Onvoldoende doordachte reclame van Flexa?

12 augustus 2015

De Koninklijke Hondenbescherming heeft vorige week een schrijven aan Flexa gericht waarin de zorg werd geuit dat hun recente radioreclame onbedoeld kan aanzetten tot een ondoordachte aanschaf van een hond.

Jaarlijks maken duizenden honden de gang naar het asiel en worden tienduizenden bij een foute fokker gekocht omdat mensen de keuze voor een hond onvoldoende doordacht maken. Dit kan anders. De Koninklijke Hondenbescherming voert al geruime tijd campagnes om mensen te wijzen op de zorg die een hond - en de keus voor een hond -  vraagt en verdient.

De reclame kan de suggestie wekken dat een hond aanschaffen ‘zo maar kan’, als je maar Flexa Expert  gebruikt in huis omdat het bijvoorbeeld een schrobbare muurverf heeft. Dat is jammer en iets te gemakkelijk, omdat een hond vraagt en recht heeft op:

-              twee uur van je tijd (wandelen/verzorgen/etc), elke dag!

-              minimaal vijftig tot honderd euro uit je portemonnee (eten/(medische)zorg), elke maand!

-              gezelschap, per dag hoort een hond (na gewenning) niet langer dan zes uur alleen te zijn

-              opvoeding en management (o.a. om overlast te voorkomen).

De Koninklijke Hondenbescherming heeft in haar brief aan Flexa gevraagd de aanschaf van een hond als net zo duurzaam en kwalitatief te beschouwen als zij haar verf beschouwt en te voorkomen dat ze in haar reclame mensen onbedoeld tot een impulsaanschaf van een hond aanzet.

Foto door en met dank aan Nel van Wijngaarden.

Terug naar nieuwsoverzicht