Speciaal gefokt in Hongarije

12 mei 2015

Ik hoor het de keurige dame nog zo zeggen. Ze staat midden op het cursusveld, met haar nieuw aangeschafte hondje. Het is een Cockerachtig diertje, dat slap in het gras ligt. ‘Speciaal gefokt in Hongarije’.

Speciaal gefokt in Hongarije

Met tienduizenden andere pupjes. In het donker in opeen gestapelde draadkooien waar de ontlasting door heen druipt.

Gefokt op een wijze die deze keurige mevrouw in het geheel niet voor ogen heeft. Haar is immers een ander beeld geschetst. Het beeld van een hondje dat op een mooie Hongaarse boerderij met zorg en liefde is omringd, één nestje krijgt, waaruit speciaal haar hondje naar haar is toegekomen.

Want als de malafide hondenhandel ergens goed in is, is het in marketingtechnieken. Marketing, ofwel “market getting”: het verkrijgen van marktaandeel (kopers!) .

Marketingbestwil

Marketing gaat over wat de consument wil, wat zijn behoeften zijn en speelt daar handig op in. Wil de consument dat de pup opgroeit in huiselijke kring? Dan luidt de tekst op het internetverkoopkanaal “groeit op in huiselijke kring”. Dat die kring heel breed is en strekt tot de schuur, ach, dat is een leugentje om marketingbestwil.

Wil de consument een gezonde pup, dan luidt de verkooptekst “ingeënt - ontwormd - nl gechipt - vaccinatiebewijs/paspoort - gezondheidsverklaring van arts - pups zijn geregistreerd zoals wettelijk vereist- rijkserkend d.m.v. UBN-registratie en gediplomeerd in het kader van welzijnswet / gezondheidswet voor dieren - puppyverblijven voldoen aan de nieuwste welzijnseisen - schriftelijke garantie op de gezondheid”. Dat klinkt imposant. En hoe het klinkt, daar gaat het om.

Is de consument voorgelicht dat het belangrijk is een verkoper te kiezen die maar één nest heeft liggen? Dan wordt daar marketingtechnisch op ingespeeld, door de advertenties te plaatsen met verschillende mobiele nummers. Dat die mobiele nummers naar één adres leiden, is voor de pupkoper in spé niet bekend.

Laatst hoorde ik iemand aan een stel met een “Boomer”-pupje vragen waar hun hond vandaan kwam. ‘Uit Amsterdam’ klonk het vrolijk. Daar hadden ze het diertje ook vast gekocht. Het chipnummer van het dier vertelde echter een ander verhaal. Dat van een start op minstens twaalf uur rijden naar het Oosten. Het pupje zag er aanzienlijk minder vrolijk uit dan de nieuwbakken eigenaars. Zijn staartje zat tussen zijn pootjes en hij trilde onophoudelijk.

Marketing gaat niet over dierenwelzijn

Marketing gaat over “het is maar hoe je het brengt” en over verkoop. En ik denk dat wij als voorlichters, goede doelen en hondenliefhebbers daar heel snel van moeten leren. Onze boodschappen moeten krachtiger zijn. Ze moeten de consument wapenen tegen de technieken van malafide hondenhandelaren. Het moeten ónze boodschappen zijn die de hoofden en vooral de harten van toekomstig pupkopers vullen, zodat ze niet alleen met dat hart, maar ook met hun hoofd een pup kopen.

Het goede nieuws? We zíjn aan het leren, over heel de wereld. Kijk maar eens naar deze filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=fPwgCmCkzPU

https://www.youtube.com/watch?v=3PKn0hL9aBs

Het andere nieuws? We moeten als voorlichters sneller en slimmer reageren en vooral meer, veel meer mensen bereiken. Echt bereiken. In het belang van al die zieke en angstige pups en hun ouderdieren. Om een eerlijke start voor elke pup te realiseren.

FAIRPUP.nl

https://www.youtube.com/watch?v=85AXI1fLAOw

https://www.youtube.com/watch?v=3lzU2eCtTgI

https://www.youtube.com/watch?v=ihgCIQ1VOCE

https://www.youtube.com/watch?v=aeL4So1TMZ8

Terug naar nieuwsoverzicht