Informatie over SEPA en IBAN

Sinds februari 2014 worden betalingen in Nederland niet meer op de gebruikelijke wijze gedaan. Iedereen is dan over op de ‘SEPA’-manier van betalen. Omdat dit ook invloed kan hebben op hoe u uw steun aan de Koninklijke Hondenbescherming overmaakt, vindt u hier informatie over SEPA.

Vragen? Neem gerust contact met ons op: info@hondenbescherming.nl of 070-3388538 (ma t/m do van 9.30-14.30).

Wat is SEPA?

Europa is op weg naar een gezamenlijk internationaal betaalsysteem: SEPA (Single European Payments Area). Ook de Koninklijke Hondenbescherming moet voldoen aan de eisen die de Europese Unie stelt. Wij dragen hier zorg voor. Voor u als lid, adoptant of donateur verandert er vrijwel niets. Toch zijn er enkele zaken waarvan u op de hoogte moet zijn. Wij informeren u daarover graag op deze webpagina.

Wat is IBAN?

Een van de dingen die voor u verandert, is dat u een IBAN-rekeningnummer (International Bank Account Number) krijgt. Dit is een langer rekeningnummer waarmee betalen binnen Europa gemakkelijker wordt. Het bestaat uit uw oude rekeningnummer, aangevuld met een aantal cijfers en letters.

Meer lezen over IBAN? Bezoek dan deze link: www.overopiban.nl/consumenten.

Wat is mijn IBAN-rekeningnummer?

U vindt uw IBAN op uw rekeningafschrift en/of in uw internetbankieren-omgeving. 

Wat is het IBAN, de BIC-code en het Incassant ID van de Koninklijke Hondenbescherming?

IBAN: NL76INGB0000130184 BIC: INGBNL2A (te gebruiken voor betalingen uit het buitenland) Incassant ID: NL66ZZZ404092390000 (dit nummer wordt vermeld bij automatische incasso)

Wat verandert er voor mij als lid, adoptant of donateur?

Voor u verandert er vrijwel niets. De Koninklijke Hondenbescherming zal voortaan uw IBAN-rekeningnummer gebruiken, als u een automatische incasso aan ons heeft gegeven. Wij zetten uw rekeningnummer om naar het IBAN-rekeningnummer. U hoeft hiervoor niets te doen.

Ik betaal per acceptgiro. Wat verandert er voor mij?

De huidige Euro-acceptgiro wordt vervangen door de nieuwe IBAN-acceptgiro. Na 1 februari 2014 zal uw bank de ‘oude’ Euro-acceptgiro's niet meer verwerken. De Koninklijke Hondenbescherming gaat op 1 oktober 2013 over op het gebruik van de nieuwe IBAN- acceptgiro's. Als u gebruik maakt van de toegestuurde IBAN-acceptgiro, dan is het zeer belangrijk dat u uw IBAN-rekeningnummer invult. Zonder dat nummer wordt de acceptgiro namelijk niet verwerkt door de bank.

Ik betaal per automatische incasso. Wat verandert er voor mij?

De machtiging voor automatische incasso die u aan de Koninklijke Hondenbescherming hebt gegeven, krijgt voortaan een uniek kenmerk, het zogenaamde 'machtigingskenmerk'. We vermelden uw unieke machtigingskenmerk in de omschrijving van de incasso op uw bankafschriften. Het moment van afschrijven is altijd de laatste maandag van de maand.

Op welk moment incasseert de Koninklijke Hondenbescherming?

Onze incasso per maand, kwartaal of per jaar vindt elke laatste maandag van de maand plaats. Als dit de laatste dag van de maand is, dan wordt één week eerder geïncasseerd. 

De incassodata voor 2016 zijn: 

25 januari, 22 februari, 29 maart, 25 april, 30 mei, 27 juni, 25 juli, 29 augustus, 26 september, 24 oktober, 28 november, 27 december.

De jaarlijkse contributiebijdrage vindt altijd in de maand januari plaats. Wordt u in een andere maand lid of adoptant, dan incasseren we in de betreffende maand.

De incassodata voor 2017 zijn: 

De jaarlijkse contributiebijdrage in 2017 vindt op 30 januari plaats.

Bent u adoptant en betaalt u maandelijks? Dan wordt elke laatste maandag van de maand geïncasseerd. Als dit de laatste dag van de maand is, dan wordt één week eerder geïncasseerd. Bij een feestdag, een dag later. De incassodata voor 2017 zijn: 30 januari, 27 februari, 27 maart, 24 april, 29 mei, 26 juni, 24 juli, 28 augustus, 25 september, 30 oktober, 27 november, 25 december.

Wat is het doel van het vermelden van de incassodata?

Binnen SEPA is afgesproken om u vooraf te informeren over op welk moment er wordt geïncasseerd. Het doel van deze 'prenotificatie' is dat u geïnformeerd bent en kunt zorgen dat er voldoende saldo op uw rekening staat om aan incassoverplichtingen te kunnen voldoen.

Hoe gaat de Koninklijke Hondenbescherming prenotificeren?

De Koninklijke Hondenbescherming zal jaarlijks aan het eind van het oude of begin van het nieuwe jaar via het nieuwsmagazine de incasso-momenten aan u laten weten. Hierbij gaan we er vanuit dat de door u verstrekte adresgegevens zo juist en volledig mogelijk zijn, zodat het magazine goed bij u arriveert. Wilt u uw gegevens checken? Mail naar info@hondenbescherming.nl of bel van maandag t/m donderdag van 9.30 tot 14.30 met 070-3388538,

Ik woon in het buitenland/Europa. Wat verandert er voor mij?

Betalen van en naar het buitenland wordt gemakkelijker door IBAN. U kunt vanaf nu uw IBAN-rekeningnummer gebruiken voor uw betaling aan de Koninklijke Hondenbescherming. U heeft dan ook onze BIC-code nodig: INGBNL2A. Als u een machtiging wilt afgeven aan de Koninklijke Hondenbescherming, dan is dat door de SEPA-afspraken vanaf nu ook mogelijk. Wilt u dit dan laten weten via info@hondenbescherming.nl? Dan sturen we u een machtigingsformulier toe.